top of page

אבחנת דופק - הפה של הגוף

בסין העתיקה משלו שושלות של קיסרים ,שניהלו את מדינת הענק הזו. הקיסר נקרא בעת העתיקה " בן השמיים " ,ונחשב למושל בכל תחומי החיים , בעזרת שלל פקידיו , עוזריו ונושאי תפקידים.

בראיית " העולם – אדם " , מקרוקוסמוס – מיקרוקוסמוס , גם בגוף האדם הומשלו לאיברי הגוף השונים תפקידים .

וכך מתואר לנו בספרי הקלאסיקה העתיקים ביותר שנמצאו מלפני בערך 2700 שנה שהלב הוא הקיסר של הגוף. הוא מושל בו ומחבר את הכל להכל.

הדם שעובר בכל איברי הגוף וכל חלקיו הוא השליח של הקיסר (הלב ) לחוש ולדעת מה קורה בכל אזורי הממלכה (הגוף ) הקרובים והרחוקים כאחד , הן ברמה הרגשית והן ברמה הפיזית.

הלב שלנו מדבר בעזרת פעימות הלב . מה שמשתקף החוצה כדופק הוא למעשה הדיבור הייחודי של הלב , הקצב והמקצב שמשתנים כל הזמן בהתאם להוויתינו ויחד עם זאת מכיל בתוכו את ההטבעה הייחודית של כל אדם .

הדופק הוא הכלי המרכזי לאבחון והבנת עומקי האדם ברפואה הסינית הקלאסית.

בשונה מהדרך שאנו מכירים דרך הרפואה המודרנית ,ההקשבה לדופק ברפואה הסינית אינה קשורה רק במספר פעימות הלב בדקה. המהירות אכן נותנת אינדיקציה של חום או קור כללי השוררים בגוף , אך זהו רק מקטע קטן מהבנת הדופק על כל עומקיו.

בדופק משתקפים לנו כל איברי הגוף לפי מיקומים שונים ביד , והוא נותן לנו מידע עמוק ומקיף על מצב האיברים הפנימיים , על מצב הדם ,על מצב הרגשות ,ולמעשה משלים לנו את התמונה האמיתית של מה שקורה בגוף.

לא סתם הסינים ציירו את הסימניה של המילה פה ,כשדיברו על הדופק. הפה שלנו יכול לספר הרבה ,אבל הוא נתון לשיפוטיות ולדרך הראיה שלנו, ואילו הלב ,כך הם אמרו ,מספר את האמת הפשוטה .

הדופק מושפע כל הזמן משפע של דברים כמו : שעות היממה , העונה בה אנו נמצאים ,הגיל שלנו ועוד... וכמובן מושפע מחיי היום יום וממצבנו הרגשי / נפשי / פיזי.

כשאנו בודקים דופק ,מתחברים להם ונשזרים המון פרטים קטנים המשלימים ביחד את תמונת האדם , וכך בהתאמה לכל שאר האבחנות שאנו מבצעים וביחד עם התשאול המקיף ומפת הלידה של האדם ניתן לקבוע את האבחנה שלו , את העקרון הטיפולי הגדול וכמובן את הדרך הייחודית לאדם הזה בעזרת נקודות הדיקור , צמחי מרפא והמלצות לאורח חיים.


פוסטים קודמים
ארכיון
bottom of page